Tags

, , ,

Pe bulevardul 21 Decembrie 1989, la numărul 46, scara interioară elicoidală înalță pasul spre universul de creație al atelierului Danei Buf.

Pe peretele din dreapta al camerei dintâi sunt îngrijit compartimentate, asemenea unei biblioteci prețioase, fire de bumbac, de lână, de cașmir, de mătase, fire de metale; de la pasteluri, la culori solide.

Ușile se deschid către camera mare de lucru. Aici, înălțimea și spațiul absorb parcă întreaga lumină a Clujului Interbelic, inspirând emoții din Inima Transilvaniei.

Odată atins acul de crochet se ivește ideea, idee care transcede prin sclipiri dincolo de ochii mari ai Danei. Entuziasmul creației este sentimentul pe care-l primești drept răsplată că ai parcurs treaptă cu treaptă, fir cu fir, zi după zi, povestea.

13871869_1332499533445223_14524742_nExpresia ”firul poveștii” cred că s-a născut într-un atelier cu fire de mătase.

Dana, printr-o mișcare sigură, de parcă gândul ei a atins deznodământul, iar ochii admiră rezultatul, ia un fir menit să fie unit de altele 2 pentru a forma firul de tricotaj. Acum se croșetează rochia în forma și dimensiunea dorită.

13867015_1332499563445220_2030310309_nDouă mâini împletesc cu două ace un fir din trei fire și trec opt ore-ntr-o secundă, zi după zi, ca-ntr-un lanț de tricotaj.

Un răsărit anunță finalizarea rochiei tricotate. Mirosul acestei dimineți este  de cafea și de contemplare.

Pe scurt: ideea ► firul  ► rochia tricotată.

Pe masa de lemn masiv se-ntinde, precum un val, mătasea naturală de nuanța romantismului timid (roz pal).

Mâinile care au împletit anterior, acum vor coase pânza de mătase în interiorul rochiei.

În cele din urmă, latura decolteului este finisată cu lanțul tricotat, menit să dea greutate și susținere rochiei, în punctele terminale ale obiectului de îmbrăcăminte, și mai ales, în zonele de contur al trupului feminin.

Aceasta este etapa în care noi, cititorii sau observatorii, credem că este sfârșitul operei. Însă, în atelierul Danei, pare că acum începe măreția.

Sunt alese 16 fire de mătase în culori diferite: paleta nobilă de roz, auriu, gri, chiar negru.

Acul de crochet dirijează aceste 16 ”corzi” lucioase, care se desprind, uneori, prin alunecare de pe bobine. Astfel se creează f r a n j u r i l e, care sunt trecute prin ochiurile tricotajului reinterpretat. Franjul a fost folosit, în modă, pentru prima oară ca obiect decorativ, în anii 1920.

Franjurile drepte sunt realizate doar din fire de mătase, dar construcția fluidă a rochiei este dată prin efectul de pendulare a franjului cu inserție de metal prețios.

După aproximativ 14 zile, mâinile modelează franjul de mătase într-un ultim ochi al rochiei tricotate, care astfel devine o baza a miilor de fire de mătase.

Când am văzut această creație în atelierul Danei Buf, am simțit, pentru prima oară, pe ritmuri de Charleston, puterea de a-i zâmbi lui Robert Redford, în rolul lui din Marele Gatsby.

Și astfel firul de poveste al creatorului este continuat de purtător. Acesta este darul pe care-l primim, atunci când purtăm o creație semnată Dana Buf.

Pe scurt: ideea ► firul  ► rochia tricotată ► mătasea din interior ► lanțul de finisare ► franjurile ►creația ►…►visul purtătorului.

_

Pentru mai multe detalii:

  • https://www.facebook.com/DanaBufMaglieria/?fref=ts
  • http://danabuf.com/

_

Cu prietenie,

Anca Ignat